diumenge, 2 de novembre del 2014

El "Finanzausgleich" i els Länders

Al llegir el llibre de memòries del Egon Bahr em va impactar el fet de que milités al SPD als anys cinquanta per que era l'únic partit que propugnava la unitat alemanya i la defensa dels interessos alemanys ( fins i tot Kurt Schumacher - president del SPD - estava en contra del Pla Schuman - gestió conjunta de França i Alemanya  de l'acer i el carbó ). L'invent federal dels Länders impulsat pel general americà Lucius D. Clay era una altra peça per debilitar políticament Alemanya i evitar  que fos una actor de primer ordre al marge de la tutela aliada.
 
Adenauer va jugar la carta federal. Com antic alcalde de Köln, li agradava certa autonomía de Berlin, encara que com a Bundeskanzler va saber imposar-se en certa mesura dilució del poder central, elevant la figura de Kanzler molt per sobre del Bundesrat  - i dels partits polítics-.
 
En política, la micro és el què compta.

2014, la Ministerpräsidentin del Sarre, Kramp-Karrenbauer  - no ho digueu amb la boca plena - , de la  CDU,  proposa carregar-se el número de Länders de 16 a 6-7 per que els  "pobrets" puguin augmentar recursos a canvi de "cedir sobirania", ja que el Sarre com Bremen es veuen incapaços de fer front als deutes que han contret. L'exemple paradigmàtic és Berlin, on al maig de 1996, va votar en contra d'integrar-se a Brandenburg i ara està carregada de deutes.

Aquestes declaracions es deuen a l'inici de les negociacions sobre la Reforma de les Finances entre el Bund i els Länders i els entre els propis Länders. Bàsicament es discuteix, el CRITERI D'ANIVELLAMENT, el FINANZAUSGLEICH, ja que a partir de 2020 s'acaben les Transferències del Pacte de Solidaritat als Länders de l'Est i el 2019 cap Länder podrá contraure noves deutes ( Pacte d'Estabiltat).

1/El ministre de finances de Nordrhein Westfalen ( NRW- Köln) es queixa en que no es compleix el principi d'ordinalitat ( paga 2.400 i li tornen  700 milions ) i si se sumen les transferències de l'Estat a l'Est,  queda amb la despesa per habitant en l'últim lloc. Tant Bayern com Hessen també es queixen de que paguen massa i recórren al "constitucional" alemany sempre que poden, malgrat tenen uns superávits al pressupost notables ( Al 2013, hi ha 9 Bundesländer amb superávit ).

2/La disparitat de renda abans de l'anivellament és molt grossa i afecta a la recaptació. Passa de 3.254 euros de Impost de la Renda/ habitant a Hamburg a 676 euros Mecklenburg-Pommern. Però és que el que més recapta de l'Est és Brandenbrug  amb 769 euros IR/Hab. NRW té de mitja 1.736 euros IR/Hab. Aquest disparitat en la recaptació s'intenta anivellar amb les Transferències del Bund, p. ex. Sachsen (Dresden) cobreix unicament amb els seus impostos el 44% de les despeses del total dels 16.900 milions de pressupost del 2013. Els quasi 10.000 que hi falten són transferències del Bund ( Solidarität Pakt - Subsidis de la Unió Europea ).

3/ Els Länders de l'Est porten un temps restructurant la caiguda d'ingressos ja que les Transferències del Bundes redueixen any a any. Al 2005 eren 16.400 milions i al 2014 7.300 milions.  Agrupen ajuntaments, intenten ser més eficients però al final redueixen serveis (protestes a Brandenburg contra la retalladles en educació). Es posa en perill el principi de la Grundgesetz - no és ben bé la Constitució però podria ser traduït així - on tota a tota Alemanya hi ha d'haver unes condicions de vida similars.


Ara s'estan buscant criteris, ajustus....es discutirà força sobre el FINANZAUSGLEICH i els diversos criteris d'anivellament i formules per buscar un sistema de finançament més acurat.

Però per si hi ha cap dubte, el que sempre faran els Länders és pujar l'impost........sobre la cervesa.


Föderalismus Föderalismus

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada