dijous, 28 de desembre del 2017

Els botiguers s'extingeixen

El Quadern Gris del Pla explica molt bé la psicologia del botiguer: li importava un rave el que passés fora del taulell de la seva botiga. El món s'acabava a la porta de la botiga mentre dissimulaven els guanys, pujaven preus aprofitant les conjuntures i sobretot,  sempre, sempre queixant-se de tot el que podien. A Nocturn de Primavera els marca ben marcats: Aquella miserable reunió de botiguers desproveída de la menor amenitat, si no és l’amenitat que pot tenir un niu de rèptils. Ja mai més serà així per que la cosa va de debò o es fan empresaris o llepen.

Obert 24 hores

Els botiguers assumien dues premises que no s'han complert: esperaven que alguns productes (moda...) mai es podrien vendre a través d'Internet i d'altra banda, fardaven de ser els que millor coneixien als seus clients i els oferien productes "adequats". Tot això ha canviat, els E-commerces permeten comprar les 24 hores, amb el mòbil i amb un assortiment de productes que escapa  a qualsevol prestatgeria...La llibertat absoluta del consumidor a un click. El client és el que mana, no vol cues - estalvia temps - ni  errors, i qui no compleix les espectatives perd el seu favor, no hi ha cap compromís. És un canvi substancial en la forma de consumir.

Les categories de compra tipus productes de primera necessitat - menjar - , després vestit i calçat- shopping -  i béns de consum duradors tipus ordinadors, electrodomèstics s'ha desdibuixat totalment. Amazon té 500 Milions de productes a la seva web, que el client pot triar en plena llibertat i en plena  transparència de preus, cosa que complica la discriminació de preus que realitzaven generalment els botiguers.

El E-commerce és un boom, a Alemanya suposa 44.000.000.000M€ a 2016 i creix a un ritme de dos digits. La gent compra cada cop més productes i amb una major freqüència a través d'internet. Els homes gasten més que les dones. En termes estadístics el E-commerce només representa un 9% del comerç minorista però estem a les beceroles: primer es va començar amb la moda i els viatges i ara el repte és la digitalització de la cistella del super. S'espera que un 40% dels clients faci comandes online als supermercats en els propers anys.

 
El botiguer empresari

El comerç minorista i els centre comercials lluiten venent experiències que no es poden trobar a la xarxa i no només oferin productes. El centres comercials cada cop semblen més parcs temàtics: com que els homes aixafen moltes compres del sector femení, un centre comercial fa cursos de cocktails per entretenir als homes que acompanyen a les dones per que aquestes puguin comprar tranquil·lament(!).

El comerç on line ha limitat els marges dels minoristes: quan arribava nadal, els venedors de joguines pujaven els preus per aprofitar la temprada. Ara ja no poden fer el mateix, i si no rebaixen el preu moren, per que el consumidor no assumeix cap compromís amb la botiga. Una sortida l'ofereix la creació de la pròpia pàgina web i la presència en diverses plataformes on-line com Ebay o el mateix Amazon, on els botiguers poden donar sortida als productes més enllà del taulell de la seva botiga.

El resultat de la baixada de marges és entrar en el que anomeno jo "trampa soviètica": s'ha d'acomiadar personal mentre se suporten uns costos fixos de lloguer constants i a sobre, el SKU - stock keeping unit- l'estoc es redueix, ferint de mort a la botiga ja que la gent no va a comprar a botigues mig buides. Alguns només volen aguantar fins la jubilació.

Als USA se li diu al fenòmen "Retail Apolcalypse", on fins i tot les grans cadenes  minoristes tipus Macy o bé Penney no paren de tancar punts de venda un darrera l'altra per no parlar de Shopping Malls abandonats. Això comença a notar-se a les ciutats petites i mitjanes però què afecta també a les grans ciutats on la baixada de vendes queda parcialment compensat pel turisme.

Al 2012 la meitat dels alemanys preferia comprar a botigues, a 2017 només un 25%,  i si segueix aquest ritme el creixement del E-commerce es carregarà fins a 2020, 45.000 botigues a Alemanya, més d'un 10%.


Els guanyadors

De moment han aparegut E commerce sectorials que sorgeixen d'antics botiguers que van veure l'oportunitat, el més destacat a Alemanya és Thomman, que ven instruments musicals. Ocupen 1.200 treballadors facturant 715M€  i amb només una taxa de retorn del 10%.  Aquests E-commerce ho tenen fotut en funció de com evolucioni els grans com Alibaba o Amazon. Aquests són els big players que tenen suficient múscul financer per suportar pèrdues i la capacitat tecnològica per portar el E commerce al extrem.

El primer punt que no està ben resolt i limitant el model de negoci del E-commerce és la logística last mile,  aquí està la mare dels ous i tothom està experimentant: a Hamburg hi posen robots, altres drons, altres estableixen punts de recollida en benzineres o en parades de metro. Cap sistema s'ha acabat imposant per que és un problema complex.

Això de vendre un producte amb un marge s'està acabant ja que apareixen diversos models de negoci que ni tan sols sospitem. Els grans players del E-commerce ja no són intermediaris entre productors i consumidors sinó que ja són plataformes logístiques, empreses de Big Data o bé Fintech. Amb el Big Data, el que venen és la proximitat del client -  els petits e-commerce establerts dintre de Amazon paguen un 15% del preu de venda-. Personalment, l'única recomanació que pots fer a les empreses és que inverteixin cada cop més en IT, solventar el dèficit estructural de software i guanyar flexibilitat davant els canvis.

El futur passa per la Realitat Virtual on es podrà visualitzar els productes en 3 dimensions o bé la Intel·ligència Artificial com el l'assistent virtuals d'Amazon, Alexa,  el Shop Assistant de Google o bé el Siri d'Apple. Aterrador.
EL PLAER D'ANAR A REMENAR PRODUCTES FÍSICS ESPERO QUE SOBREVISQUI ;)
Resultat d'imatges de botiguer
Nota 1: A la Xina, el dia del solter, es van fer comandes a través del mòbil per import de 25.400.000.000€ amb un increment del 8% respecte l'any anterior i és tres vegades més que el Black Friday. Xina tenen la avantatge dels  late commers que deixa de banda el model occidental de botiguer, centres comercials o  prime locations barrejant tecnologia i consum - que augmenta cada any -. 
Nota2: A Amazon Fresh Lager a Berlin hi ha la central logística d'Amazon per fer de supermercat on-line, amb més de 85.000 productes - un supermercat mitjà gestiona 12.000 - Cap empresa de les que distribueix aliments és rentable però cada any puja i puja la facturació.
Nota3: Davant la pregunta de si aquests big players manipulen el nostre comportament alhora de comprar amb obscurs algoritmes, és no: l'oferta en aquest cas no determina la demanda i especialment Amazon amb el seu lema del Client és Déu, s'adapta en allò que li funciona. 

1 comentari:

  1. L'interessant de tot plegat és la manera com aquesta realitat canviarà a mig i llarg termini la fesomia de les ciutats. Aquestes van crear-se al voltant precisament del comerç (has de posar la botiga on hi ha molts potencials consumidors i quants més potencials consumidors, més possibilitats que el teu comerç tiri endavant). Amb l'aparició de l'e-comerç, aquesta equació sembla (està?) condemnada a quedar pels llibres d'història.

    Bin gespannt wie es alles weitergeht.

    ResponElimina