diumenge, 27 de desembre del 2015

Els germans Samwer i Rocket Internet...run while you can

A Comarruga el meu avi va comprar un petit terreny a finals del setanta. Poc a poc se va anar fent una caseta, a mesura que s'estalviava. Per desplaçar-nos agafem sovint el tren des de Barcelona fins a Sant Vicenç de Calders passant per la costa del Garraf.  M'enrecordo de la història de Francesc Gumà que va aconseguir mobilitzar l'estalvi local per constituir al 1878 la companyia de ferrocarril Valls a Vilanova i Barcelona sota uns criteris conservadors: no hi havia distribució de dividents fins que l'obra estigués acabada i no es cridarien empreses estrangeres per executar-les: Ramon Miralles va ser l'encarregat d'executar el tram entre el Delta del Llobregat i Sitges perforant 15 tunels en roca amb una longitut total de 3,6Km i involucrant a 1.300 obrers. Les idees però, s'apoderen dels homes fins al punt de devorar-los: el negoci estava en la construcció i no en l'explotació del ferrocarril...la febre de l'or s'ho va endur tot per davant, però enguany el tren de rodalies passa pels 15 tunels.

Aquí comença tot.....

Surtir d'un bon corral ajuda: familia acomodada de Köln, el pare, advocat expert en drets d'autor, representrant d'un premi Nobel - Heinrich Böll -  i d'un antic president de la RFA - Carl Carsten. L'avi gestionava una empresa d'assegurances - l'assegurança a alemanya és un bon negoci -. No són tekis, són high class trendy wankers que treballen a consultores ( McKinsey, Boston) i van a escoles de negoci (WHU Otto Beisheim School Management). Han nascut per manar i manen,  sobretot el cap de clan, Oliver Samwer que es troba davant d'una revolució digital: al 1999 creen una còpia de Ebay, Alando, que en pocs mesos es venuda per 50M$. Amb els diners a la butxacar creen una empresa de tons al mòbil, copiat d'una empresa japonesa, i aconsegueixen vendre-la in extremis per 243M$ al 2004. El negoci es basa en engreixar el porc i vendre'l el més ràpid possible -minorant el risc tecnològic.

No cal ser molt espabiltat per fer el següent pas: creen un incubadora per desenvolupar negocis digitals i com que són alemanys, en diuen una fàbrica d'empreses, ROCKET INTERNET i d'aquí surten Jamba, StudiVZ, Citydeal, Parship, eDarling, MyVideo, Wimdu, HelloFresh, GlossyBox, Home24, Westwing i sobretot l'estrella Zalando, l'Ecommerce de sabates número 1 a Alemanya: les botigues són de l'edat mitjana, ja no cal anar els dissabtes als centres comercials, es compra continuament,  a través de la xarxa i sense cap mena de restricció:24h 365dies l'any.
Les idees no són important...l'execució si

Rocket Internet copia descaradament models de negoci que han estat exitosos als EEUU, no inverteixen en I+D ni són especialment creatius, la seu principal avantatge competitiu és l'execució. Idees hi ha milers però fer-les realitat cal empenta i ells la tenen: intenten créixer ràpidament ja que cal ser els primers per crear un barrera d'entrada a possibles competidors i globalment - en els països més enrederits hi ha menys competidors i és més facil posicionar-se que en països madurs -.  Això  en teoria - (marramiau 1 per que aquest tipus de justificacions estratègiques recorden al soft landing immobiliari espanyol del 2005-2007).
Venen mobles a Rússia, sabates al Brasil,  roba a Tailandia i lliuren pizzes a l'Arabia Saudí. Tot es basa en l'escalabilitat, la versió actual del cost marginal zero: un cop feta una web aquesta serveix per vendre a tot el món - encara que sigui amb petites modificacions-. S'intenta doncs rentabilitzar els diversos departaments  de l'empresa creant negocis en sèrie a través de la xarxa...ara bé, cada cop hi ha més despeses: s'han de construir centres logístics i la captació i retenció de l'usuari és més cara. El marge es redueix i la pressió sobre els costos s'incrementa. Mai més fer un E-commerce serà barat. 

Els Samwer també farden de ser treballadors incansables: guanyen per que treballen més que els seus competidors - marriamiau 2 -. Duen a terme una estratègia agressiva: a Turquia pressuntament agafen bases de dades clients de competidors, a la còpia que tenen de la Arbnb, Wimdu, surten els mateixes cases pressumptament copiades, a Nigèria compren dominis per tal de que el seu competidor no pugui expandir-se o bé fan publicitat falsa sobre accions solidàries, subvencionen a bloggers per que facin publicitat  a la xarxa i fins i tot han fotut el pal pressuntament a StudioVZ, el facebook alemany, ... i ja se sap, hi ha una asimetria entre el que té diners i el que en demana.

Qui treballa amb micos...paga amb cacauets

A l'economia digital, els actius són les persones i el que creen, no hi ha màquines ni actius fixos sinó intangibles amb tot el que comporta alhora de finançar-ho. La despesa de personal és crítica i aquí hi juga el factor aventura: abans els nois joves ambiciosos tiraven cap a l'auditoria, ara s'hi llencen a les start ups: necessiten només un deal, un únic deal milionari, per triomfar.

Oliver Samwer recluta personalment els CEO de les diverses startups  a les escoles de negoci, busquen el inscure overachiever, persones insegures que volen que tot rutlli a la perfecció i s'hi deixin la pell en el negoci. Són nanos joves, que els hi donen una petita participación de la start up, no significativa, i els posen al capdavant de l'empresa: això si, no tenen autonomia. Fan veure que són emprenedors però en realitat són managers.
La pressió és alta, s'ha arribat a especular que llencen start up, després redueixen plantilla ( a Turquia van fer fora 400 treballadors) i després intenten fer competència interna entre els càrrecs mitjos sobrants, a veure qui en surt il·lès (!). La rotació de personal és alta, els salaris són baixos - els expatriats els que més-  i aquí el que val és l'experiència de treballar a Rocket Internet - marramiau 3 -.  Això si, molts antics treballadors-managers acaben muntant les seves pròpies start up's.


La  penúltima jugada....la sortida a Borsa

Acabada de fundar l'americana Groupon - portal d'ofertes i descomptes -, els Samwers van crear CityDeal amb tal èxit que Groupon va comprar el seu clon alemany....a canvi de papers, concretament un 10% d'accions de l'empresa matriu americana que un any després va sortir a borsa amb una capitalització de 1.000M$. Big Business. Així que vist l'èxit de l'operació van decidir treure el saldo a borsa....Necessitaven més capital per poder seguir el ritme d'expansió.
La col·locació de les accions -IPO- a la Borsa de Frankfurt va ser un èxit: la demanda superava l'oferta, els grans inversors van demanar 600M€ a qualsevol preu i la resta d'accions es van vendre en una hora segons l'entitat col·locadora - que va guanyar 10M€ per l'operació -. Els principals inversors són la familia sueca Stenbeck (inversors de Skype), un indústrial ucraïnià,  el senyor Mittal - que vist el preu de l'acer....- l'inefable Silvio Berlusconi - de debó, a través d'una societat instrumental- i una empresa de telecomunicacions filipines (!). Van aixecar 1.400M€ de diner fresc.  La festa de la sortida a borsa va costar 1,2€ per cap, només hi havia hotdogs i hamburgueses - marramiau 4 -. Com sabeu els alemany són molt estalviadors.
Pels inversors, es plantegen greus problemes alhora d'analitzar la companyia ja que opera a 120 països i en 45 sectors diferents, hi ha unes 1.500 societats constituïdes,  cap balanç consolidat i moltes sense presentar els resultats a registre. En el segment que cotitza Rocket Internet és el Entry Standard de la Borsa de Frankfurt, un segment privat que és el que utilitzen petites i mitjanes empreses tecnològiques alemanyes per captar estalvi sense donar masses explicacions: no és necessari presentar informes trimestrals - marramiu 5 -. La capitalització bursátil de Rocket Internet ha arribat a ser similar a la de Lufthansa o bé K+S i actualment és d'uns 5.000M€. S'esperaria uns KPI més exhausitus al PowerPoint.
Al febrer  2015 s'anuncia la compra de Delivery Hero, l'aplicació a través de la qual hom demana menjar als restaurants,   per 496M€ pel 30%  - o sigui una valoració de quasi 2.000M€ - . Si la sortida a Borsa va ser a la tardor de 2014,  aprofiten el ressó de la compra de Delivery Hero per una ampliació de capital de 600M€(!) - marramiau 6-.


Els resultats....necessitem més pasta!

Fins al tercer trimestre de 2015 les vendes han augmentat més d'un 100%, s'ha més que duplicat fins arribar als 2.172M€. Les 14 empreses que conformen el principal portafoli de Rocket Internat van augmentar de forma substancial les seves vendes....ara bé totes estan en pèrdues i no paren de cremar caixa, aproximadament un 29% d'EBITDA negatiu respecte les vendes. Déu ni dò però anem per bon camí, l'any passat perdien un 33% del EBITDA - marramiau 7-.  És a dir, com més venen més pasta perden, això si un mica menys....I ja se sap, els negocis a la xarxa triguen força anys a ser rentables: el que és important és conquerir el mercat, després ja ve la rendiblitat.

Rocket Internet Chart
Aquest dies, l'acció sota els 27 euros més d'un 30%  per sota del preu d'emissió a l'Octubre de 2014, això sí, Goldman Sachs li otorga un valor de 55 €/acció, Citi Group 63€/acc. i UBS 50€ - marramiau 8 -.

Rocket Internet necesita més múscul financer per mantenir l'aposta i té dues opcions : especular amb les noves start ups creades per buscar un unicorn que permeti seguir amb la festa o bé treure a borsa alguna de les participades. Aquesta setmana van provar de fer-ho amb Delivery Fresh però el consell els hi ha vetat l'operació....fins que no hi hagi resultats més consistents, no hi ha cap més sortida a Borsa.

Col·lorari...

Oliver Samwer acompanya a la Kanzlerin Merkel a les conferències de  Davos. Oliver Samwer ha posicionat Alemanya en el món digital i ha convertit Berlin en un centre rellevant en la new economy - cosa francament difícil -, però mentre ell ha aconseguit uns 2.000M€ sortint a Borsa , el seu competidor xinès Alibaba ha aconseguit 25.000M$ i Amazon té una capitalització bursátil 310.000M$. Ja veurem que en queda quan passi la febre....




NOTA1: Agraït de les classes del Pr. Pere Pascual que explicava el segle XIX a través de la història del ferrocarril.

NOTA2: Otto Beisheim patró de l'escola de management WHU va importar el cash and carry a Alemanya als seixanta i que aquí es coneix amb les marques de Media Mark bé el Makro. De jove va servir a les unitats d'assalt de les SS i guardia personal del Führer...menys mal que existeix el capitalisme;)

NOTA3: Recordo les memòries de l'Albert Speer  que sostenia que com més amunt és la posició que ocupes, més temps necessites per pensar. Més li valdria haver estat ocupat dissenyant edificis i no multiplicant per dos la producció d'armaments entre el 1940-1942. En qualsevol cas, això no ho expliquen - ni ho explicaran mai - a les escoles de negoci.

NOTA4:Els Samwer van invertir 10M$ en Facebook, van vendre abans d'hora,obtenint 50M$.
NOTA5: Cada cop hi ha més companyies digitals europees que proven de sortir a les Borses ...serà una constant que s'accentuarà els pròxims anys i que remodelarà alguns índex búrsatils. Zalando, l'E-commerce alemany més potent , enguany ha facturat més més de 2.000M€, ocupant a 10.000 persones i pujant a la Borsa més d'un 60% des de la IPO d'Octubre de 2014. Aquest han serà el primer que hi hagi beneficis, petits, però beneficis i això malgrat que tenen un taxa de retorn del 50% de les vendes(!). Rocket Internet ostenta el 38%.


Oliver Samwer, Mitgründer der Start-up-Schmiede Rocket Internet, im Januar 2015 bei der Digital-Life-Design-Konferenz (DLD)


1 comentari:

  1. Molt bon article! Tard o d'hora l'expectativa cal materialitzar-la. Serà aquest 2016 l'any de la caiguda de molts "unicorns"... Xavi

    ResponElimina