dimarts, 26 de setembre del 2023

El climateri alemany 1A part

Aquest estiu m’he endut Una prosperidad Inaudita del Premi Nobel d’Economia, Edmund Phelps. Me l’esperava més bo – més aprofundiment en temes d'innovació - però tenia fons, és un bon resum d’un paio amb un pensament econòmic solvent. Per Phelps, el dinamisme econòmic equival a productivitat, així que parla de La Gran Desacceleració de la Productivitat entre 1979 i 2008 què ha comportat un baix creixement dels salaris - amb les conseqüències socials que comporta-. Té un bloc de dedicat a Decadència i Refundació, analitzant les causes de la paràlisis fent propostes per generar una dinàmica endògena de creixement i innovació: més startups, més capital risc, més consumidors early adopters i un sistema social bolcat en la innovació. Un capitalisme saludable. En fi, menys gent movent maons d’una banda a l’altra,  i més gent construint coses sòlides. Sembla fàcil però no ho és.

El climateri alemany

Tota els països de l’entorn estan creixent i Alemanya no. The Economist, ha dedicat una portada senyalant Alemanya com el nou malalt d’Europa - altre vegada els anglocabrones -. Ràpidament Der Spiegel dedica una número amb un article amb 11, repeat 11,  periodistes a descriure el climateri Alemany  que no sembla que s’arreglin amb un parell de programes de despesa - Next Generation-.

L’axioma “ el que és bò per VW, es bò per Alemanya” ja no funciona. El que s’ha de potenciar són els hidden champions, innovadors i dinàmics i no les grans empreses industrials amb bones connexions polítiques - copiat de Edmund Phelps ;)- . Xina vol fer el que va fer Alemanya amb l’Agenda 2010, exportar els seus problemes interns venent cotxes elèctrics al món. Els Alemanys veuen amb enveja la dinàmica econòmica dels USA i l’ús de l’endeutament de l’Administració Biden per incentivar la transformació verda de l’economia. Els ideòlegs verds pretenen convertir alemanya en la primera nació industrial verda seguint l’estela americana evitar un llarga etapa d'estancament.

El govern va presentar aquest setembre una sèrie de mesures per impulsar el creixement econòmic amb rebaixes fiscals i una llei per reduir la burocràcia. Un miratge per fer veure què el govern de coalició funciona però no han aconseguit guanyar-se la confiança dels empresaris. Després de 20 anys de l’Agenda 2010, Alemanya necessita un revulsiu: en el millor dels casos aquest any Alemanya decreixerà un 0,4%  - només Pakistan i Argentina van darrera - i amb això queda penjat dels USA, Canadà, Japó i inclús, França. La locomotora europea a gripat de sobte, Alemanya ha produït un 40% de cotxes menys que fa 10 anys i no ha recuperat els nivells de creixement pre Covid. Alguns parlen de desindustrialització.

Indústria i Energia

Durant el 2022, les empreses alemanyes han invertit 125.000M€ fora d’Alemanya - país 99 a la taula - Es parla de desindustrialització. Robert Habeck ha felicitat BASF per la seva inversió de 2.700M€ i la creació de 2.000 llocs de treball.....a la India. Les empreses intensives amb energia com la química o la farma estan molt tocades pels preus de l’energia, sensiblement més cars que la resta de països de l’entorn i dels competidors (un 25% per sobre de França, el doble que la India i Japó i 3 vegades més que els USA) i per tant, aquestes indústries intensives en energia han deixat d’invertir a Alemanya i s’orienten a Asia, Est d’Europa i sobretot USA. Per exemple, BASF ha deixat en standby un 10% de la capacitat de producció d'amoníac a la central de Ludwigshafen. L’associació empresarial d’empreses químiques va enviar una missiva al govern advertint que perillen llocs de treball sinó tenen electricitat a preus raonables.

La indústria alemanya comença a patir, les comandes han baixat i el funnel de vendes es va esgotant. Del fracàs alemany amb els cotxes elèctrics, almenys de moment, ja el vaig tractar aquest estiu. Cada any es produeixen 37M de Tn d’acer la majoria amb alts forns d’aquests de cremar carbó que en breu passaran a ser vintage però que necessiten una energia ingent mentre no arriba l’acer verd ( 2.000M€ de subvenció ha rebut Thyssen per fer acer verd).

El sector de la construcció està literalment en caiguda lliure amb les regulacions, l’increment de preus dels materials i els tipus d’interès i això que l’objectiu de la coalició és construir 400.000 vivendes anuals. La clau de volta per atraure immigració qualificada és la vivenda assequible.

Mercat de Treball

Malgrat la desacceleració actual, encara hi ha 1,75M de posicions obertes a Alemanya a primer trimestre de 2023 (IAB – Institut für Arbeitsmarkt und Berufforschung-) i això que ha baixat substancialment des de l’últim trimestre de 2022 ( 1,98M). I les que ho pateixen no són les multinacionals sinó les Mittlestands que no poden pagar sous tant alts.  Segons els IAB, cada any es destruiran a Alemanya entre 420.000 i 520.000 llocs de treball i això només pot ser cobert amb dones, vells i estrangers.  Enguany s’han prejubilat 262.000 persones que no són precisament treballadors de la construcció cremats pel sol sinó treballadors industrials ben assegurats i saludables. Alguna reforma s’haurà de fer per que aquests tinguin incentius a romandre al mercat laboral per que no és tan fàcil substituir llocs de treball qualificats per treballadors de l’Africa negra.

Els ressorts europeus d’emigració – polacs, espanyols- comencen a esgotar-se amb la qual cosa el govern de coalició ja ha començat a baixar barreres d’entrada i amb això esperen que arribin 125.000 nous emigrants anuals. Un objectiu poc realista donada la burocràcia necessària per començar a donar permisos de residència – només 40.000 immigrats a 2022 de fora la UE van arribar a Alemanya-.

Xupatintes empoderats

Experts en moure maons d’una pila a una altra. Ineficiència, prescripcions contradictòries, autoritzacions de resolució infinita, obligacions de comunicació i informació...Mentre les empreses alemanyes construïen fàbriques a Brasil no passava res però ara les munten a la mateixa Alemanya i es troben amb multitud d’obstacles. Cap govern ha pogut acabar amb el nivell de regulació, té vida pròpia. Merkel va muntar un consell de Control de Normes amb 10 persones destinades a fer més àgil els processos i així estalviar 50.000M€ en traves burocràtiques, però entre departament i departament va quedar anorreat.

Primer van mirar el model holandès on cada llei porta aparellada un anàlisis cost benefici i del procediment i així van reduir un 25% les demandes de l’administració pública, però han fracassat del tot, ja que cada cop hi ha més prescripcions en el àmbits més inimaginables. Els departaments ministerials es defensen quan la seva capacitat normativa es veu limitada...

Els estudis econòmics sobre els costos de la burocràcia són inquietants, a les petites empreses correspon a un 3,2% de les vendes a les grans empreses un 1%. La capacitat d’estalvi és significativa i la merma de competitivitat també.



Alemanya està davant d’una etapa de baix creixement...però se’n sortiran sense cap mena de dubte. “Gràcies a les grans inversions per protegir el medi ambient, el creixement a Alemanya serà de com el dels anys cinquanta i seixanta”. Olaf Scholz 

 


Nota0: Phelps veu que Efecte riquesa redueix l’oferta laboral, increment de salaris té un efecte contrari.

NOTA 2:Política energètica: La crisis d'Ucraïna ha posat de manifest un política energètica deficient. Peter Altmeier, secretari d’Estat de Merkel, veia absurd col·locar plaques solars als sostres produint una energia que ningú consumiria i va reduir les ajudes a la fotovoltaica i així s’estalviava de crear un xarxa elèctrica. El següent Minister Prasident, Seehofer de la CDU va evitar una xarxa que travesses el país de nord a sud per distribuir l'energia elèctrica que connectés els parcs eòlics del nord amb el sud. Les instal·lacions de parcs eòlics van més lentes del previst fent que els preus de l’energia siguin superiors a França, USA o Xina impactant en la competitivitat de determinades indústries intensives en energia

NOTA3: Tant el SPD com Die Grüne parlen de subvencionar el preu de l’energia en 6 cèntims fins al 2030....un subvenció de 30.000M€. NOTA: Ho sento però això de subvencionar ja ha passat a la història econòmica com a política econòmica.

 NOTA4: Impacte regulació pública. Amb la introducció del Salari Mínim al 2014, el Ministeri de treball deia que només costaria 250.000 a les empreses per l’aportació informació sobre els seus empleats i temps de treball mentre que després es va demostrar que l’impacte seria milions d’euros més i la Ministra estava advertida. 

NOTA5: Tothom resa per  que els Ajuntaments es digitalitzin, el Länder – s’estalvien les diputacions gràcies a déu – i hi hagi una reforma de l’Estat profunda. El departament de digitalització del Ministeri de l’interior preveu gastar 3,3M€ de pressupost al 2024 després de gastar-se 377M€ a 2023 per tal de digitalitzar una llista de 575 processos que té l’administració amb el ciutadà segons l’acord de coalició, de moment es focalitzen en 16. 

NOTA6: La falta de treballadors

https://iab.de/en/daten/iab-labour-shortage-index/

 NOTA7: l’estudi de l’associació alemanya de maquina-eina sobre els costos de la burocràcia per les empreses.

https://www.vdma.org/viewer/-/v2article/render/73366678


 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada