És obvi que el temps és un recurs
escàs...un dels meus drames és la falta és tenir temps per llegir i barrinar
però intento aprofitar l’estiu per llegir llibres gruixuts. Aquest estiu he
encertat de ple amb el Fin de la Globalización de Harold James, historiador
econòmic de Princeton, amb un llibre d’aquests que són bombes en el temps per
que està escrit al 2002 i que no ha perdut un gram d’actualitat. Endreça el
llibre com la balança de pagaments, moviments de capital, mercaderies i
finalment persones – mercat de treball-
per explicar la crisis dels anys trenta. La tesis és la següent, la Gran
Depressió va ser un fre al procés de globalització del SXIX i que la reempresa als
anys setanta generarà uns desequilibris que fan que no sigui un procés estable (moviments
de capital, mercaderies i migració). La pròpia globalització porta la llavor de
la seva destrucció. I el paio no és marxista 😉.
Scholz no cau a la Trampa
La visita d’Olaf Scholz a la Xina
era una trampa per elefants tant a nivell intern com a nivell internacional.
Robert Habeck, el seu vicepresident de Die Grüne observa la dependència de les
empreses alemanyes al mercat xinès com més perillosa que el gas rus mentre la
Ministra d’Exteriors, Annalena Baerbock crítica obertament: Scholz no ha entès
la lliçó russa. Un error geostratègic de profunditat. Die Grüne ara mateix són
els principals aliats dels USA a Alemanya, uns USA que s’han mostrat molt escèptics amb la
visita...igual que França....
En un article al Frankfurter
Allgemaine, Scholz aparcar les polèmiques, busca la cooperació entre ambdós
països i es mostrar a favor d'evitar l’isolament econòmic de la Xina...un Bundeskanzler no es
deixa arrossegar per les editorials de La Vanguardia. Li han llençat de tot per
no deixar-se arrossegar pels Verds a la Guerra d’Ucraïna i amb Xina ha passat
el mateix. El primer punt per això que ha tractat Scholz amb Xi ha estat el conflicte ucraïnès que afecta directament als interessos alemanys: Scholz ha
demanat a Xi Jinping que utilitzi la seva influència davant Putin per evitar una
escalada nuclear. A canvi, Scholz no s’ha embolicat amb drets humans amb
declaracions obvies – ha dit que són universals i que s’ha de protegir a les
minories – ni amb Taiwan: si hi ha un
canvi d’estatus ha de ser pacífic. A més, poc abans del viatge, ha donat llum
verda a la participació xinesa al port d’Hamburg.
La rebuda que han procurat els
Xinesos a Olaf Scholz ha estat espectacular: el primer mandatari que visita la Xina
després del Congrés, reconeixent la legitimitat de Xi, li han dedicat 8 minuts
a les notícies i un fotimer de titulars de premsa i articles d’opinió celebrant
l’agermanament entre ambdós països. Han abundat articles tipus: Europa no pot
ser personera dels USA, els fracàs dels USA en l’intent d’aïllar
la Xina, Alemanya no pot ser un lacai
dels USA i mostra com a prova la inversió xinesa al port d’Hamburg...
Addictes del mercat xinès.
Quan Merkel anava a Peking viatjava amb els principals CEO del DAX i de moment el CEO de Mercedes o Thyssen no han confirmat. La representació tampoc està malament amb els CEO's de VW, BASF, Merck, BMW, Siemens, Adidas i...Biontech. Totes aquestes empreses estan enganxades al mercat xinès com drogoaddictes. No viatja el cap membre de l’associació maquina-eina, que no paren de queixar-se del tractament injust que reben a la Xina. El trade off està a que s'enfronta Alemanya està entre limitar o incrementar interdependència.
El que està més enganxat és VW
amb 30 fàbriques i 90.000 treballadors: més d’un de cada tres cotxes els ven a
la Xina, és la principal font de beneficis i aquests no estan per reduir
dependències sinó per augmentar el Marketshare. En el Consell
d’Administració de VW fins i tot algú ha parlat de massa dependència per no parlar de la fabrica que tenen plena de iugurs a Xinjiang. Aquest
any les vendes a la Xina s’han incrementat un 15%, és el mercat que assegura
llocs de treball a Alemanya i els fa competitius internacionalment. VW segueix
una doble estratègia, vendre cotxes a la Xina mentre pugui i a la vegada inverteix
7.000M$ als USA. BASF està fent quelcom similar.
El CEO de BASF es queixa dels
mitjans de comunicació occidentals i la imatge negativa que donen de Xina, De moment
per BASF, la dependència de Xina és només un 15% de les vendes mentre a Europa
és un 40% però Xina esdevindrà en breu principal productor químic del món amb
un 50%. BASF vol fotre 10.000M$ d’inversió al Sud de la Xina per no perdre el
50% del mercat mentre retalla llocs de treball a Europa. Altres empreses del
sector no veuen l’aposta tant clara com BASF: empreses com Lanxess volen marxar
cap a Vietnam mentre que Bayer només tenen fàbriques secundàries.
Siemens té menys confiança que
BASF, tenen molta por de l’espionatge industrial xinès ja que estan en plena
transformació: fugir de les energies fòssils i ser capdavanters en les
renovables a base d’inversió en tecnologia. Els Xinos no volen players
europeus en renovables al seu mercat mentre intenten vendre la seva tecnologia
a Europa on dels 10 principals productors de turbines 6 són xinesos mentre
s’espera de la UE una estricta regulació per evitar l’ús de tecnologia xinesa
en infraestructures crítiques.
Sense mercats alternatius:
apostem pel liberalisme
La política proteccionista per
alguns analistes es mostra com errònia davant la Xina i que el que cal és
assegurar les inversions i les relacions amb la Xina i no desconnectar-se tal
com proposen els USA: el dèficit comercial amb la Xina ha augmentat un 17%
respecte el 2021 amb tot l’America First de què parlen. Han pujat els aranzels per mobles, sabates i
semiconductors als USA però per contra els xinesos han col·lat consoles de videojocs,
portàtils i monitors... Igualment el trencament de cadenes de proveïdors amb la
Xina ha fet pujar preus - inflació - i fa que les empreses americanes siguin menys
competitives internacionalment. Japó, Austràlia o bé Corea del Sud intensifiquen relacions
comercials alhora que incrementen les seves despeses militars i contenció
diplomàtica amb la Xina mentre deixen que les empreses competeixin amb les
xineses. Després de Trump, els USA han fracassat en la creació d’un gran bloc
comercial asiàtic mentre el decret contra la inflació de Biden incentiva a les
empreses europees a produir als USA en contra de la lògica de mercat. Els USA i
Europa necessiten un gran acord comercial.
El IFO institut ha estudiat els
moviments de mercaderies entre la Xina i Europa i veu que Alemanya depèn de
proveïdors xinesos sense què hi hagi alternatives, de la mateixa manera que
Europa és un mercat clau per la Xina. Una situació d’equilibri alterada per
sectors com l’automobilístic o bé el químic que depenen àmpliament del mercat
xinès. Però també hi ha una gran dependència de les primeres matèries xineses: minerals
i metalls xinesos són claus per la electormobilitat i les renovables. Els xinesos inverteixen menys a Europa que els
Europeus a la Xina, però clar, els Europeus però tenen sectors vetats com infraestructures, telecomunicacions
o sectors tecnològics.
Scholz ha jugat
molt bé les seves cartes amb el port d’Hamburg com esqué per mantenir un posició
privilegiada a la Xina, i més ara, en temps de la fam del gas. Ara bé,
que el benestar d’Europa - i alemanya concretament - depengui de la Xina és un
tema realment fotut, per que els xinesos no juguen amb les mateixes regles que
nosaltres. No paro de recordar-me de com els Venecians van fotre el coup de
force a Bizanci.
NOTA1: Els ports... Al 2016,
Grècia va vendre – a instàncies de Schäuble i Merckel - el 51% de la gestió del
Pireu a COSCO, China Oceanic Shipping Company, quart operador mundial amb
participació 100% estatal xinesa.. Cosco
té la meitat del port de València i de Zeebrugger (Bèlgica), participa a
Bilbao, Anvers i Rotterdam i Liguria. El Pireu és l’entrada del nou camí de la
seda, connectant el nord d’Àfrica amb l’Orient Mitjà i ha incrementat un 30%
les vendes i està dintre dels 30 primers ports del món en tràfic de containers.
Va ser una condició de la Troica on l’estat grec va ingressar 300M€ i va
comprometre de COSCO 350M€ en inversions, que no s’han complert del tot mentre
apareixen regularment titulars de vagues entre els estibadors per les
condicions laborals.
Els xinos amb el suport del
Moviment 5 Estrelles van comprar el 49,9% del port de Liguria amb una terminal
moderna per 59M€ però no van entrar a Gènova – un caos de port segons els
xinesos -, el segon port italià. Meloni està en contra dels xinesos.
China Global Investment Tracker
és un portal online que recull les Inversiones xineses arreu. Hi ha tot un
reguitzell de països que esperen fer de ròtula entre Xina i Europa i esperen
les inversions xineses que mai s’acaben de produir: el pobre president de
Txèquia va estar anunciant inversions de 9.000M€ que finalment no es va
produir.
NOTA2: El port d’Hamburg. A 2022 ha comprat el 35% de la Terminal del Port d’Hamburg ( Tollerort) amb tota la polèmica que ha generat sobre la dependència d’infraestructures crítiques en mans xineses. El deal és de nomes 65M$ i Scholz una altre cosa no, però del port d’Hamburg pilota, així que ha deixat tirar endavant l’adquisició.
No hi ha reciprocitat amb la
inversió de ports. La Xina pot entrar a Hamburg però els alemanys no poden
entrar al port de Xangai. 6 Ministeris estan en contra. És conegut que la Xina
busca inversions en infraestructures per aconseguir dependència de tercers.
La raó de la participació és molt
simple, vol internalitzar els costos amb la inversió ja que és un bon molt
client del port i pot guanyar eficiència amb l’operació. La por és que amb la
digitalització de la terminal, totes les dades dels contenidors passen per
servidors xinesos amb tot el què comporta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada