dissabte, 2 de novembre del 2019

Piëch, els cabrons no són eterns Part II


Errors, encerts i cintes de vídeo

Des de la fabricació de l’escarabat fins líder europeu de l'automoció i quasi mundial  hi ha un tros. VW té 660.000 treballadors directes i factura més de 235.000M€, aproximadament el PIB de Catalunya durant tot un any.  Piëch es va posar a adquirir marques fins a les 13 actuals: Audi, Skoda, Lamborghini, Seat, Man o Scania a part de la pròpia VW.  A favor seu també hi la internacionalització de l’empresa després dels fallits intents - amb tancament de fàbrica inclosa- durant els anys 80 amb el llançament de models d’èxit pel mercat americà a finals dels noranta amb el NewBeetle que va triomfar a finals dels noranta i que sortia de la planificació tres anys abans de la fàbrica mexicana de La Puebla. El mercat xinès es posa en marxa seriosament a partir del 1999. Els EEUU i la Xina han estat els grans mercats on VW ha fet calés a dojo.


Cap a principis de 2000, el primer executiu de Porsche va adonar-se que Porsche no podia continuar sola ja que tenia una dimensió era massa humil i que necessitava parella. L’executiu va tenir una gran pensada, en comptes de que se’l mengessin, va voler menjar-se el gros i va proposar a la família Piëch i Porsche fer una OPA sobre VW al 2005. El van deixar fer i el directiu va començar a reunir-se d’amagatotis, en hotels de segona de Stuttgart i Frankfurt, per estudiar la fusió amb experts fiscalistes, laborals....Al 2009,  l’acció de VW estava sobrevalorada i molts Hedge Funds jugaven a curt però l’anunci de l’OPA provoca un terratrèmol ocasionant pèrdues milionàries  als inversors. Els jutjats es van omplir de demandes de manipulació del preu de l’acció.

Wiedeking, l'executiu encarregat de la fusió, volia manegar VW com si fos una petita factoria de Porsche i va provocar  malestar a tots els nivells de direcció i treballadors. En definitiva,  el directiu va enfonsar qualsevol possibilitat de fusió Porsche-VW i això que era un crack, havia portat Porsche on mai ningú hagués arribat.

Piëch també era conscient que no tenia capacitat financera per menjar-se VW i després del fracàs de la OPA va deixar Porsche que fos devorada, això si....se la va fondre quan Porsche va arribar a vendre 10 milions d'unitats a l'any. A un bon preu.

No cal dir que va aprofitar l’escàndol de del comitè d'empresa de VW amb viatges de plaer, brasileres i bonus indiscriminats. Utilitzava els fusibles com ningú. Des del 1994 el cap de Recursos Humans, el famós Peter Hartz, va subornar directament el comitè d'empresa fins al 2005 amb un total de més de 2 milions d'euros, sense que ningú del Consell d'Administració, presumptament, se’n assabentés. Fins i tot, pagaven una mensualitat a l'amant brasilera del president del Comitè d'Empresa. Quan l’escàndol va sortir a la llum, van acomiadar a Hartz, l’ideòleg de la setmana de 4 dies, sense indemnització. És més que dubtós que Piëch no estigués al corrent.

Caiguda i l’escàndol de les emissions.

Davant la filtració de la seva possible jubilació del consell d'administració per malaltia (2013), es va posar a xerrar amb el periodista del Spiegel per veure qui havia estat l'autor de la filtració. Li va donar un titular, quan descobrís quin directiu havia estat, el pensava guillotinar. Sospitava de Martin Winterkorn, el primer executiu de VW i va treballar per la seva defenestració..... Al 2015 va intentar treure's de sobre a Winterkorn amb la frase al der Spiegel on manifestava que es mantenia la distància. Piëch va presentar batalla, li encantava la guerra, victòria o mort i aquesta la perdre. No va comptar amb els suports suficients, ni de la branca de la família Porsche. El seu domini va acabar-se una tarda de dissabte d'Abril de 2015 quan la resta del Consell d'Administració li va recomanar que es jubilés a Salzburg amb la seva dona, la seva col·lecció d’espases de samurai i els cotxes d’època. Això va ser la derrota de la seva vida davant Martin Winterkorn.  I va fer el que fan els burgesos en aquestes casos, al 2017 va vendre les seves accions al holding familiar.

Sis mesos després de la seva defenestració, a setembre de 2015, esclata l’escàndol de les emissions i les seves ramificacions, enganxant de ple l'antic pinyol del vell, el mateix Winterkorn i el cap d'Audi, Rupert Stadler, que va ser detingut i posat en arrest domiciliari al 2018. Piëch ho sabia. Stadler apart de Conseller Delegat d’Audi, era el seu cap de gabinet.

És força gros que els productors de cotxes es posessin d'acord per manipular el nivell d'emissions de gas per ajustar-ho a la llei. Això si ho feien finament, en mode prova s'arriba als valors establerts i juntament amb un canvis en el software, s'arriba al valor desitjat. Al Regne d'Espanya i Alemanya s'hi afegia una especificitat a l'escàndol: no només als cotxes diesels sinó als de benzina normals. Els despatxos d'advocats es van posar molt contents tant a Europa com als USA per que les demandes, multes i presó per algun dels implicats.  Afectava a 11Milions de cotxes de VW.

VW va reduir costos per costat equivocat, a costa del Medi Ambient. Després de l’escàndol es van posar tots a parlar del cotxe elèctric i la mobilitat del segle XXI.

Piëch, era un paio fotut però va portar VW a ser un global player de debó afartant-se de vendre cotxes a xinos i americans 


 Resultat d'imatges de PIËCH



NOTA1: Amb la fusió de Porsche per VW es va impulsar un sistema de fabricació on la base del cotxe sempre era la mateixa...Porsche fabricava el Chayane mentre que VW el Tuareg, però malgrat la diferència de preu eren cotxes similars. 

NOTA2: A Piëch li encantava despatxar directius amb frases curtes. A Wendelin Wiedeking , l’encarregat de la fusió Porsche VW, el va xutar quan el directiu li va preguntar si encara gaudia de la seva confiança. Piëch va dir de moment encara, però després va afegir podem treure el “encara".

NOTA3: El que més mola dels teus enemics et deixin bé després de mort amb frases fetes. En els detalls està la maldat.

NOTA4: Rupert Stadler. Es va fer molt estrany que posessin un advocat de conseller delegat d'Audi a Inglostadt. Els primers temps es va aprofitar de la bona feina del seu antecesor i van pujar les vendes però era un xupatintes en un sector car guys, o sigui enginyers. Sempre es fa estranya que detinguin advocats per que maneguen millor els grisos que els economistes.

NOTA5: Per primera vegada la societat dominant tenedora de les accions de Piëch ha hagut de pagar 47,2M€ als petits accionistes per l’escàndol del Diesel.

NOTA6: Molta gent creia que portava mala sort pronunciar el seu nom.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada