Errors,
encerts i cintes de vídeo
Des de la fabricació de l’escarabat fins líder europeu de
l'automoció i quasi mundial hi ha un
tros. VW té 660.000 treballadors directes i factura més de 235.000M€,
aproximadament el PIB de Catalunya durant tot un any. Piëch es va posar a adquirir marques fins a
les 13 actuals: Audi, Skoda, Lamborghini, Seat, Man o Scania a part de la pròpia
VW. A favor seu també hi la
internacionalització de l’empresa després dels fallits intents - amb tancament
de fàbrica inclosa- durant els anys 80 amb el llançament de models d’èxit pel
mercat americà a finals dels noranta amb el NewBeetle que va triomfar a finals
dels noranta i que sortia de la planificació tres anys abans de la fàbrica
mexicana de La Puebla. El mercat xinès es posa en marxa seriosament a partir
del 1999. Els EEUU i la Xina han estat els grans mercats on VW ha fet calés a
dojo.
Cap a principis de 2000, el primer executiu de Porsche va
adonar-se que Porsche no podia continuar sola ja que tenia una dimensió era
massa humil i que necessitava parella. L’executiu va tenir una gran
pensada, en comptes de que se’l mengessin, va voler menjar-se el gros i va proposar
a la família Piëch i Porsche fer una OPA sobre VW al 2005. El van deixar fer i
el directiu va començar a reunir-se d’amagatotis, en hotels de segona de Stuttgart
i Frankfurt, per estudiar la fusió amb experts fiscalistes, laborals....Al
2009, l’acció de VW estava sobrevalorada
i molts Hedge Funds jugaven a curt però l’anunci de l’OPA provoca un
terratrèmol ocasionant pèrdues milionàries
als inversors. Els jutjats es van omplir de demandes de manipulació del
preu de l’acció.
Wiedeking, l'executiu encarregat de la fusió, volia manegar
VW com si fos una petita factoria de Porsche i va provocar malestar a tots els nivells de direcció i treballadors.
En definitiva, el directiu va enfonsar
qualsevol possibilitat de fusió Porsche-VW i això que era un crack, havia portat Porsche on mai ningú hagués arribat.
Piëch també era conscient que no tenia capacitat financera
per menjar-se VW i després del fracàs de la OPA va deixar Porsche que fos
devorada, això si....se la va fondre quan Porsche va arribar a vendre 10
milions d'unitats a l'any. A un bon preu.
No cal dir que va aprofitar l’escàndol de del comitè
d'empresa de VW amb viatges de plaer, brasileres i bonus indiscriminats.
Utilitzava els fusibles com ningú. Des del 1994 el cap de Recursos
Humans, el famós Peter Hartz, va subornar directament el comitè d'empresa fins
al 2005 amb un total de més de 2 milions d'euros, sense que ningú del Consell
d'Administració, presumptament, se’n assabentés. Fins i tot, pagaven una
mensualitat a l'amant brasilera del president del Comitè d'Empresa. Quan
l’escàndol va sortir a la llum, van acomiadar a Hartz, l’ideòleg de la setmana
de 4 dies, sense indemnització. És més que dubtós que Piëch no estigués al
corrent.
Caiguda
i l’escàndol de les emissions.
Davant la filtració de la seva possible jubilació
del consell d'administració per malaltia (2013), es va posar a xerrar amb el
periodista del Spiegel per veure qui havia estat l'autor de la
filtració. Li va donar un titular, quan descobrís quin directiu havia estat, el
pensava guillotinar. Sospitava de Martin Winterkorn, el primer executiu
de VW i va treballar per la seva defenestració..... Al 2015 va intentar
treure's de sobre a Winterkorn amb la frase al der Spiegel on
manifestava que es mantenia la distància. Piëch va presentar batalla, li
encantava la guerra, victòria o mort i aquesta la perdre. No va comptar amb els
suports suficients, ni de la branca de la família Porsche. El seu domini va
acabar-se una tarda de dissabte d'Abril de 2015 quan la resta del Consell
d'Administració li va recomanar que es jubilés a Salzburg amb la seva dona, la
seva col·lecció d’espases de samurai i els cotxes d’època. Això va ser la
derrota de la seva vida davant Martin Winterkorn. I va fer el que fan els burgesos en aquestes
casos, al 2017 va vendre les seves accions al holding familiar.
Sis mesos després de la seva defenestració, a setembre de
2015, esclata l’escàndol de les emissions i les seves ramificacions, enganxant de
ple l'antic pinyol del vell, el mateix Winterkorn i el cap d'Audi,
Rupert Stadler, que va ser detingut i posat en arrest domiciliari al 2018. Piëch
ho sabia. Stadler apart de Conseller Delegat d’Audi, era el seu cap de gabinet.
És força gros que els productors de cotxes es posessin
d'acord per manipular el nivell d'emissions de gas per ajustar-ho a la llei.
Això si ho feien finament, en mode prova s'arriba als valors establerts i
juntament amb un canvis en el software, s'arriba al valor desitjat. Al Regne
d'Espanya i Alemanya s'hi afegia una especificitat a l'escàndol: no només als
cotxes diesels sinó als de benzina normals. Els despatxos d'advocats es
van posar molt contents tant a Europa com als USA per que les demandes, multes
i presó per algun dels implicats. Afectava a 11Milions de cotxes de
VW.
VW va reduir costos per costat equivocat, a costa del Medi
Ambient. Després de l’escàndol es van posar tots a parlar del cotxe elèctric i
la mobilitat del segle XXI.
Piëch, era un paio fotut però va portar VW a ser un global player de debó afartant-se de vendre cotxes a xinos i americans
NOTA 0:
Història de VW https://www.volkswagenag.com/presence/medien/documents/HN7+Chronik_d_k.pdf
NOTA1: Amb la fusió de Porsche per VW es va impulsar un
sistema de fabricació on la base del cotxe sempre era la mateixa...Porsche
fabricava el Chayane mentre que VW el Tuareg, però malgrat la diferència de
preu eren cotxes similars.
NOTA2: A Piëch li encantava despatxar directius amb frases
curtes. A Wendelin Wiedeking , l’encarregat de la fusió Porsche VW, el va xutar
quan el directiu li va preguntar si encara gaudia de la seva confiança. Piëch va
dir de moment encara, però després va afegir podem treure el “encara".
NOTA3: El
que més mola dels teus enemics et deixin bé després de mort amb frases fetes.
En els detalls està la maldat.
NOTA4: Rupert Stadler. Es va fer molt estrany que posessin
un advocat de conseller delegat d'Audi a Inglostadt. Els primers temps es va
aprofitar de la bona feina del seu antecesor i van pujar les vendes però era un
xupatintes en un sector car guys, o sigui enginyers.
Sempre es fa estranya que detinguin advocats per que maneguen millor els grisos
que els economistes.
NOTA5: Per
primera vegada la societat dominant tenedora de les accions de Piëch ha hagut
de pagar 47,2M€ als petits accionistes per l’escàndol del Diesel.
NOTA6: Molta
gent creia que portava mala sort pronunciar el seu nom.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada