Un dia acompanyava a l’Ernest
Lluch al seu despatx de la facultat després de la classe de doctorat
i quan pujava l’ascensor li vaig preguntar: Vostè...per què no va militar mai
al PSUC??? Amb la mà va parar porta de l’ascensor i em va contestar – cito de
memòria per que fa temps – que ell creia en la democràcia i que la gent del
PSUC no ho tenien tant clar. Em va dir que el PSUC a la Facultat d’Econòmiques
era la institució que tenia més poder
durant la Transició i que per això, en
Josep Piqué s’hi va posar. Actualment, en Josep Piqué acaba de treure un nou
llibre sobre política exterior, que no em penso comprar per Sant Jordi, però demostra l’afany
del personatge per posicionar-se com un de les 10-15 persones que compten al
Regne d’Espanya en matèria de política exterior. Esperem que no ho
aconsegueixi.
Merkel, el 2%!!!!!!!
Trump es va carregar el
representat dels USA a la OTAN, Jim Mattis, General i cap del Pentagon, amb la
qual cosa, les reunions de la OTAN ja no tenen aturador. En la última trobada de
Ministres de Defensa a mitjans de Febrer, el ministre anglès, Gavin Williamson,
va llençar la cavalleria per sobre a la representant alemanya, Ursula von der
Leyen. Ho va fer amb tanta vehemència que tothom va callar a la reunió, deixant sola a
von der Leyen. Williamson criticava la posició Alemanya de pujar, molt
progressivament la despesa militar al 2% del PIB que en l’actualitat en prou
feines arriba al 1,25% del PIB. Se’ls
acusa obertament d’avaricia.
Fins a tres cimeres, des del 2014,
que Alemanya s’ha compromès a augmentar la despesa militar en direcció al 2%. A
principis de Febrer, Berlin va anunciar que al 2024 arribarien al 1,5% del PIB,
però Olaf Scholz, el Ministre de Finances, va posar en qüestió aquest objectiu
i ha cabrejat a americans i britànics.
Hi ha certa conya amb els
alemanys, el Ministre de Defensa finès diu que té més panzers i soldats que la Bundeswehr. Tots els països fronterers
amb Rússia, imploren la implicació alemanya com a política de contenció i participen de la
OTAN amb unes ganes poc dissimulades – especialment els Països Bàltics -. I més, després de l’annexió de Crimea. Els països fronterers amb Rússia van
demanar que s’estacionessin tropes com a mesura dissuasiva però això trencava
els tractats signats al 1997 amb Rússia. Merkel va respondre: Putin no respecte
els acords, però nosaltres si i es va arribar a una certa entesa: si hi havia
cacau, els americans juntament amb els alemanys haurien d’intervenir
ràpidament. I aquí apareix el compromís del 2%. Al 2031 Alemanya ha de tenir 8 Brigades
equipades, però ara mateix les que hi ha
no poden actuar conjuntament per que
comparteixen el material. Per cada Brigada surten 5.000M.
Estats Units està fins els nassos de la OTAN
Europa, amb una economia de 17 Bilions
Dòlars no necessita la OTAN per defensar-se de Rússia, una economia 10 vegades
més petita. Els americans es queixen: mentre Alemanya paga la factura del gas
rus, ells han de protegir l’Alemanya que no paga la factura de la OTAN. Aquestes
-i altres- són les tesis de la intelligentsia
americana davant la crisis de la OTAN...veuen Europa com a paràsit, i això no
és d’ara, amb Obama també.
Pensar que després de Trump, tot
tornarà a ser igual és una enganyifa: el canvi d’eix del Atlàntic al Pacífic fa
més necessària un OTAN asiàtica davant Xina que no una OTAN Europea. Europa
pateix el Mittlelage, la posició al
mig entre els Estats Units i Xina – al igual que Rússia -. Els americans veuen
Europa com una peça més en tauler d’escacs davant la Xina. De fet, Trump observa
els europeus com súbdits.
En definitiva, la fiabilitat de
la OTAN està posada en qüestió, més enllà del 2%. I si el president americà posa en qüestió la
garantia nuclear per defensar Europa,
la cosa es complica. Ningú a la OTAN
creu que Seattle valgui el mateix que Riga i això, és un problema: si els americans
es retiren poc a poc de la OTAN, Europa haurà d’assumir la seva pròpia
seguretat – especialment davant Rússia-.
L’eix Franco Alemany
Si la OTAN es dèbil, el treball conjunt
entre Alemanya i França és un deure. El problema és que són dues tradicions en
política exterior molt diferents: Alemanya només actua militarment quan no té
més remei, mentre que França veu la intervenció militar com una eina més en la
política exterior. Igualment, l’exportació d’armes és un tema delicat per
Alemanya amb moltes línies vermelles mentre que Paris observa la venda d’armes
a Arabia Saudí com Raó d’Estat.
Durant el mes de febrer, a Aachen,
ciutat de la coronació de Carlemany, Merkel i Macron han signat un nou Tractat
de Defensa però amb molts problemes intestinals: la diplomàcia francesa va
deixar de banda la seva neutralitat davant les relacions Alemanya-Rússia per
criticar el gaseoducte Nord Stream 2.
En prou feines s’han posat
d’acord a Aachen, fins que s’ha imposat la
doctrina Schmidt-Debré: cap país pot
bloquejar l’exportació d’armes de l’altre, excepte quan afecta a la seguretat
nacional o als interessos directes del país. Traducció: Alemanya es baixa els
pantalons, ja que l’acord implica que França té màniga ampla per vendre armes
dels projectes de militars comuns: el futur tanc i caça desenvolupat per ambdós
països, els sistema de defensa conjunts....
La pressió de la diplomàcia
francesa ha estat tant forta que els alemanys creien que l’acord no es
produiria. El secretari d’Estat alemany advertia: hi ha el compromís alemany de
crear un Europa United però això no
significar que cada decisió nacional
s’hagi d’aplicar automàticament als altres països. Això per la parròquia de
casa.
Les estratègies d’Alemanya i
França difereixen en els temps, França vol unificar a curt termini la defensa europea més enllà de la ONU i la
OTAN mentre que Merkel de moment
prefereix veure l’excèrcit europeu en paper. Per les accions militars fora de
les fronteres, Alemanya necessita el vist i plau del Parlament amb la qual cosa
es un soci poc fiable per accions tipus Siria.
L’objectiu és Europeaitzar la OTAN, les estructures a Brusel·les hi són, i ja
sabem que la política és com la matèria, quan es desocupa l’espai, l’ocupa un
altre. Per que això passi, cal que l’eix franco alemany funcioni com un
rellotge: Alemanya ha de limitar el poder del Parlament davant l’exportació
d’armes i França ha d’europeitzar el
seu seient en el Consell de Seguretat de la ONU i posar-se d’acord en la Force de Frappe francesa amb l'objectiu d'europeatizar les seves armes nuclears.
La crisisi de la OTAN, és la crisis d’Europa des d’un altra punt de
vista: el negoci no potser mai més que els francesos defensin Europa i Alemanya pagui a la soldadesca.
NOTA 0. Cohn-Bendit assessora
Macron en temes de Seguretat i Europa
NOTA1: Gràcies a deu, la despesa
militar del Regne d’Espanya es del 0,93% del PIB molt inferior al 2% i molt lluny
del 3,39% del PIB dels Estats Units o bé del 2,22% Britànic. França gasta també
un 1,82%. Els americans paguen el doble que els europeus.
NOTA2: L’antic secretari de la
OTAN definia la situació així: els americans a dins, els russos fora i els
alemanys a sota. L’últim tanc americà va sortir d’Europa al 2013 i ara torna a
causa de l’annexió de Crimea per part de Rússia. Alemanya està compromès amb la
OTAN: lidera les tropes de la OTAN estacionades al Bàltic al igual que l’espai
aeri, entrena soldats al Iraq i té tropes a Afganistan.
NOTA3. Tractat INF des de fa 6
anys Rússia ha trencat el pacte d’estacionament de míssils de mig abast que
afecten directament la seguretat d’Europa mentre que a Europa no hi ha cap
míssil americà.
NOTA4. La clau de volta del
tractat de cooperació industrial entre Alemanya i França és el principi de
minimis: si la aportació alemanya en la construcció d’un panzer no supera un
percentatge determinat, aquest panzer es pot vendre a tercers països sense que
Alemanya pugui dir res. El problema es que encara no s’ha fixat el minimis 😉.
Vaig seguint el tema OTAN/EU/EUA però sincerament arriba un punt que em perdo.
ResponEliminaSi, és pitjor que la crisis del Euro ;)
ResponElimina