dimecres, 22 d’agost del 2018

Elon Musk i Tesla

Recordo una petita conferència sobre finançament per start ups que vaig fer. Darrera meu va parlar un alemany que pressuntament havia fet diners venent la seva empresa digital i volia alliçonar als pobres emprenedors amb la seva experiència. L'únic que recordo del discurs és el comentari que va fer sobre Elon Musk, afirmava que dormia només 4-6 hores al dia i que la resta només treballava. Si els seus competidors dormien 8 hores, ell guanyava en 2-4hores de treball al dia i multiplicava el nombre d'hores pels 365 dies de l'any. Vaig pensar, "òstia, quin gilipolles". No sé si dorm molt o poc, l'Elon Musk, però el que és segur és que ell sol no farà les 450.000 unitats del Tesla Model 3.


Musk,  visionari o l'estafador

Elon Musk està fotut en trenta fregats, això en llenguatge start up s'anomena serial enterpreneur: l'Elon ven plaques solar, fabrica estacions i cohets espacials per viatjar a Mart, vol revolucionar el transport urbà enviant gent en capsules sota terra a 1.125 km/h i entre d'altres coses vol liquidar el sector automobilístic tradicional amb un cotxe elèctric fabricat per la seva companyia Tesla. La indústria automobilística alemanya se'l miren entre la por i la conya, però predomina la conya.

L'objectiu de Musk, és generar l'expectativa de que pot tirar endavant allò que diu. Els mires als ulls i t'ho creus. És la única manera d'aconseguir que algú li doni quantitats ingents de capital per cremar i aconseguir desenvolupar allò que realment promet. Per generar l'expectativa - i mantenir l'acció cap a dalt - ha de generar contínuament cops d'efecte: més afeccionat al Twitter que Trump, presentacions més pròpies d'un concert de rock and roll que d'una empresa i el que és pitjor, l'ús de petites exageracions per generar un estat favorable - en aquest país diríem mentir -. En la presentació del camió Tesla, l'enginyer en cap va parlar amb prou feines 80 segons, la resta show business. Actualment, Musk té una participació del 19% de Tesla i aquesta està valorada  a 70.000M$. Calculeu l'incentiu que té Musk a mantenir l'acció cap a dalt.

A l'estiu de 2017 va superar en capitalització bursàtil BMW i General Motors, una aposta arriscada ja que ha venut 80.000 unitats i amb pèrdues de 6Milions€ mentre que BMW 2 milions de cotxes i amb uns beneficis de de 10.000Milions€. Goldman Sachs o UBS desaconsellaven la compra d'accions, és difícil que puguin mantenir una avantatge competitiva a llarg termini:  els alemanys tenen molta experiència en fer cotxes, l' interior del tesla sembla dels anys noranta, el motor elèctric dels alemanys serà millor que el del Tesla, la nova tecnologia de les bateries permet guanyar eficiència en la construcció del cotxe i més important, BMW, Daimler o VW poden vende cotxes elèctrics amb pèrdues per que poden compensar amb les vendes dels altres cotxes.

 
La teoria de la panerola

Quan veus una panerola, saps que hi ha moltes més amagades i que has desinfectar tota la vivenda. Això passa a nivell empresarial, quan apareix una dificultat greu als titulars, no saps els altres problemes que poden estar amagats i que els directius intenten tapar.
 
Al 2018 l'objectiu era passar de ser un productor de cotxes de luxe a la producció en massa: Musk ha promès produir 5.000 unitats per setmana del Model 3 però els intents encara no han reeixit: 260 cotxes en tres mesos ( desembre 2017)  i ha retardat la producció en massa fins aquest estiu de 2018.
 
Molts cops, quan hi ha desorientació en una empresa, comencen les adquisicions: Musk compra una fàbrica a Rhein-Pflaz especialitzada en automatització per construir la seva cadena de muntatge totalment automàtica. Aquesta empresa treballava com a proveïdora de BMW, Daimlier o Bosch. Ara només haurà de treballar per Tesla. Musk doncs, ha traslladat dotzenes d'enginyers alemanys al desert de Nevada a la fàbrica de bateries - la imatge deu ser colpidora -. Cap treballador no pot xerrar a risc que el fotin fora no sigui que el preu de l'acció es desplomi, però el que transcendeix de Tesla és la paraula caos.
 
El principal problema és la fabricació de la bateria elèctrica on la automatització simplement no rutlla amb tots els perills per la seguretat que comporta. Musk està sota pressió per que no pot resoldre el coll d'ampolla de la bateria i els accionistes cada cop s'impacienten més i la pressió pels treballadors és molt alta i aquells que no aguanten se'ls posa el segell de Low Performance i al cap de poc temps els foten fora . Molts enginyers alemanys han fotut el camp pel seu propi peu però Musk es defensa cremant més capital: ha contractat 400 treballadors més per la secció de bateries.
 

El Twitter

El twitt va marcar l'escàndol, Musk va anunciar els seus plans per treure de la borsa Tesla amb un preu l'acció de 420$ mentre que la cotització estava a 350$, una prima d'un 20%,  però la quantitat de pasta necessària per recomprar les accions només podia repenjar-se en els Saudis i els seus fons estatals PIF, que fa un mes van posar un suma indecent de diners per un 5%. El fons japonès de Softbank Vision Found que acompanya molts cops als saudís no està per la feina. El twitt de Musk es deu a que ell mateix vol especular amb el valor de la companyia i aguantar la cotització cap a dalt.

La treu per dos presumptes motius, no es pot especular amb el valor i tampoc cal fer informes públics sobre l'evolució de la companyia. És a dir menys transparència. La valoració de la companyia és de 70.000 Milions$ dels quals la participació dels inversors de de 56.000Milions$ i d'aquest, el float 30.000Milions$, una pasta gansa. De moment aquest semestre s'ha fos 1.700Milions de $ sense que encara surtin resultats en la secció de bateries i els resultats del segon trimestre fan por.

No em direu que la imatge dels enginyers alemanys anant al desert de Nevada està a l'alçada de la colla d'indigents - pagats per John Law - amb una pala a les mans desfilant per París fent veure que anaven a les mines de plata de Luisiana a principis del XVIII.
 
Resultat d'imatges de elon musk


NOTA0: Schäuble ha prohibit les piulades per Twitter en les plenàries del Bundestag.

NOTA1: Musk va fusionar el 2016 Solar City que venia plaques solars amb Tesla, dues companyies que no tenien beneficis i l'únic que feia era cremar diners i el pitjor, en prou feines hi havia sinèrgies .  Musk havia de protegir les seves accions a Tesla.

NOTA3: Al Suddetusche Zeitung he ensopegat amb un article d'un professor d'anomenada sobre tecnologia boníssim. Li van pagar la meitat del seu salari anual per fer una conferència davant de 5 gestors de fons sobre no ja la tecnologia del futur sinó com la tecnologia podia salvar-los del pròxims desastres: emigració massiva, crisis ecològica, hiperinflació, pandèmies...L'objectiu de l'article era posar en dubte l'avenç tecnologia com a font de progrés.

NOTA 4: Musk té també el SPACE X un banc de proves per produir cohets i estacions espacials. Col·labora amb la NASA i viu dels encàrrecs del pressupost militar. Les cagades són constants i els satel·lits se'ls cauen a l'aigua. Això si, computa com secret militar.

NOTA 5: No cal dir que els treballadors alemanys de l'empresa d'automatització van demanar un comité d'empresa i que Musk va sentenciar: els sindicats no comparteixen la nostra missió. A l'entrada de la fàbrica, apareixen cartells demanant la dissolució de l'actual comitè. Hi ha amenaça de vaga que es va salvar amb un internin magement que no va donar un conveni laboral però si una pujada de salaris. Victoria per Musk.

NOTA6: Tesla ha incrementat un 26% les vendes durant el 2018 fins al 3.400M€ però al mateix temps ha perdut 700M$, malgrat que és incapaç de fabricar els 5.000  Model 3 per setmana a un preu de 35.000$. Segons sembla vol aconseguir un compte de resultats positiu en el tercer o quart trimestre, malgrat tot haurà de cremar més capital. El paio té 400.000 reserves ja fetes on molts clients han avançat diners.
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada