diumenge, 20 de novembre del 2016

Hoffentlich Allianz Versichert III...Oliver Bäte

 
Oliver Bäte, el bon xaval.

Schieren, el General, no donava cap entrevista, tenia un nas excel·lent per les xifres - i sobretot per les xifres falses - i manava. Oliver Bäte, no ha venut una pòlissa en la seva vida, no és un CEO a l'estil anglosaxó sinó que té línies marcades pel consell d'administració i dona entrevistes als Frankfurter Allgemaine.

Quan va arribar al 2008, va afirmar que Allianz tenia uns processos dels anys cinquanta....després d'aquesta cagada ja no es va sortir del guió, un bon xaval que no vol cometre l'error de Diekmann de plantejar reformes radicals: es va presentar a la Junta General d'Accionistes del 2016 amb sneakers vermelles per donar suport a la cursa que feien els treballadors d'Allianz a favor d'un ONG d'ajuda als infants. Schieren l'hagués afusellat.


Vida: les assegurances baixen

Durant els anys noranta es va comercialitzar forces pòlisses de vida per llargs periodes - 30 anys- amb retorns elevats - al voltant del 4% - però el que no esperaven és que els tipus d'interès fossin negatius, cosa que no afavoreix les assegurances de vida ni l'estalvi - com cada cop viurem més, haurem d'estalviar més -. Aquest tipus de pòlisses consumeixen molts recursos propis amb la qual cosa el seu cost és més elevat en termes de cost d'oportunitat del capital.

Bäte vol orientar els productes de vida a que siguin kapitaleffizienten: menys pòlisses amb interessos garantits i més risc pel client. Feu volar la imaginació pels nous productes: en prou feines s'assegura el capital, l'interès variable amb la mateixa estructura de comissions i despreses de gestió.

El seu lideratge de Bäte és mirat amb escepticisme per part dels directius per la seva erràtica direcció: es rumoreja que juntament amb el CFO volen treure's de sobre la part de vida venent-lo a competidors o crear un nova societat com el cas de ERGO. Així va sortir anunciat al Financial Times a septembre de 2015 per les filials d'Allianz als mercats asiàtics com Korea i Taiwan. De moment, no afecta al mercat alemany: però es planteja seriosament la venda o l'amortització anticipada de determinades pòlisses.


Digitalització i proximitat al client

Allianz, arriba tard en el procés de digitalització bàsicament per que el sistema de correduries sempre ha torpedejat el canvi tecnològic, però ja s'està posant les piles: té una incubadora en el sentit més estricte, AllianzX . Des del garatge, crea grups mixtes de treballadors de l'empresa i diverses start ups per desenvolupar models de negoci dintre del sector de les assegurances. Primer hi ha un petit esboç de producte, es testa en un grup controlat i es desenvolupa en 100 dies. Ningú va amb corbata i intenten copiar l'agilitat de les start ups que van sortint tipus Clark, Knip, Getsafe. Malgrat tot, la batalla per les dades encara està oberta i aquí si que no només participen start ups: Google, Facebook o Amazon podrien començar a llençar pòlisses.

No cal dir que la digitalització és l'oportunitat d'or de Bäte per carregar-se l'estructura de correduries d'assegurances ja que la tecnologia permet estandaritzar i personalitzar alhora la distribució i  venda de pòlisses a través del mòbil. A la Xina ja no estan creixent via adquisicions sinó que han aconseguit fer una aliança amb Baidu, el google xinès, per distribuïr les seves assegurances  o per exemple acaben de llençar l'App que permet donar fantàstiques mètriques de conducció per ajustar la prima a cada conductor. Les correduries sempre han torpedejat el canvi tecnològic.

El punt més fotut és la relació entre la central i les diverses filials europees amb els projectes de IT. Es trepitgen la mangera, tothom va creant plataformes i la que vol dominar és la central de München amb conseqüent cabreig de les filials. El nou sistema de gestió Allianz Business System ABS que la filial Amos desenvolupa és cara i redueix el marge de les filials. La versió barata Absis simplement no funciona. Segons Bäte els costos d'IT han pujat molt però per la Ciberseguretat ;)...aquí mostra com sempre pots buscar un explicació racional a qualsevol fenomen.

A part de construir una empresa digital, l'altra obsessió de Bäte és estar a la vora el client i això es mesura amb el Net Promoter Score, un sistema de marketing per mesurar la satisfacció del client dividint-los entre promotors i detractors (!). Apart de la tecnologia aquesta és l'altra arma per carregar-se el sistema de correduries d'assegurances fent productes més simples i directes.


Resultats Tercer Trimestre

És difícil analitzar una Allianz trimestre a trimestre per que té una forta dependència de les catá
àstrofes naturals, per exemple l'últim terretrèmol a Italia no ha tingunt un gran impacte en l'asseguradora ja que no és costum que les cases italianes no estiguin assegurades contra els terretremols. Ara bé, un huracà o una onada de fred et pot enfonsar el compte de resultats: un negoci volátil.

Fa molta gràcia mirar les presentacions a Bloomberg del CFO, Dieter Wemmer, matemàtic i amb un anglès amb un fort accent alemany. Aquest trimestre surt content: no hi ha hagut grans catástrofes naturals, el resultats abans impostos han augmentat un 36% respecte l'any anterior arribant als 1.900M€. Tot això sense incrementar significativament les vendes - que representen anualment un 12% del PIB espanyol -. El tricky està en la comercialització de noves assegurances de vida que s'adapten més al cicle de tipus baixos i no tenen retorns fixos. 

La part inversora ha anat bé, tant PIMCO i l' Allianz Global Investors són més eficients - i més rentables - i per primera vegada des la marxa de Bill Gross, han aconseguit augmentar els fons gestionats a 1,500B$, ja que era una autèntica sagnia.

En definitiva, de moment Bäte té sort...podrà repartir un bon dividend. El segon trimestre pintava una mica fosc: la pedregada havia fet malbé la collita a Texas, alguns inversors retiraven els fons i la cotització al DAX era de les pitjors, havia caigut un 21%. Aquest trimestre li ha canviat el somriure, tots els analistes volen comprar.....ja veurem quan vinguin corbes.


Allianz Chart


NOTA0: Schieren, el General, havia estat busca-mines durant la segona guerra mundial. Potser d'aquí li venia el nas per les xifres falses.

NOTA1: Les asseguradores foten canya al sector farmacèutic, diuen que l'estructura de mercat fa que els preus dels medicaments creixin més que la renda i els busquen un major eficiència per reduir la despesa sanitària. Per cert, l'esport NO contribueix significativament a reduir la despesa sanitària: l'alimentació és crítica.

NOTA2: Els principals accionistes d'Allianz, són Blackrock, Vanguard, els fons estats xinesos, els fons estatals noruecs....Oliver Bäte manté una bona relació però cada cop apareixen més estudis que comencen a qüestionar les múltiples participacions creuades - common ownership - d'aquests grans gestors de patrimoni en el seus propis competidors. Blackrock és el principal accionista del Deutsche Bank, Allianz o bé Siemens. En determinades estructures de mercat poden restringir la competència i comportar-se com oligopolis, frenar la innovació i afavorir l'accionista per sobre del consumidor amb la conseqüent pèrdua de benestar total. Les ingents quantitats de diners i patrimoni que gestionen poques mans els fa que siguin perillosos.

NOTA3: Oliver Bäte sobre Donald Trump: porta major incertesa i riscos per la propera legislatura.

NOTA4: AllianzX

NOTA5: Corrien rumors que Allianz comprarà Zúrich pel procés de consolidació del sector: tecnologia i baixos tipus d'interès. De moment han començat per Zurich Marrocco.

NOTA6: Resultats Trimestrals

http://versicherungsmonitor.de/


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada